Het begint bij je eigen instelling: stel je cliënt centraal. Als je dat doet, wil je hem zo goed mogelijk helpen en je werk zo goed mogelijk doen. Gebruik dan een checklist!
Als je in een relaxte omgeving een checklist zou moeten maken, kom je op ongeveer 70% van de punten die wij in de checklist hebben opgenomen. Zit je in een bespreking, dan kom je door de dynamiek van het gesprek vaak niet tot meer dan 30%. Zonder hulpmiddel kom je dus nooit op 100%.
Stel dat je een vliegreis naar Sevilla hebt geboekt. Op de luchthaven staan twee vliegtuigen naar Sevilla klaar. Bij vliegtuig A staat: onze piloten gebruiken voor vertrek ALTIJD een checklist. Bij vliegtuig B staat: onze piloten zijn zo ervaren dat ze geen checklists meer hoeven te gebruiken. Ze doen het uit het hoofd. Welk vliegtuig neem jij? En belangrijker: welk vliegtuig neemt jouw cliënt?
Een checklist is een pre-print van een besprekingsverslag. Je hoeft alleen maar te strepen en aantekeningen van de bijzonderheden te maken. In de checklist staan alle items die wij ooit zijn tegengekomen. Daardoor zijn ze lang. Je zult zien dat je er na enige oefening veel sneller mee leert werken.
Waarom is er geen checklists voor eenvoudige zaken?
Je weet pas of een zaak eenvoudig is, als de ingewikkelde checks géén bijzonderheden opleveren. Vaak lijkt een zaak eenvoudig of doet de cliënt voor dat het eenvoudig is, want dan is het goedkoper. Maar zeg nou zelf: hoeveel dossiers zijn echt eenvoudig? Waak voor de valkuil van de niet gestelde vraag. Klik HIER voor een beschouwing.
Gebruik dus altijd een checklist
De ultieme beloning is dat je jouw omzet in het specifieke dossier drastisch kunt verhogen doordat het ook items behandelt die niet direct aan de opdracht verbonden zijn (breder spectrum). Bijvoorbeeld het opstellen van leningsovereenkomsten of een aandeelhoudersovereenkomst bij de oprichting van een B.V. Bovendien kwijt je je van jouw Belehrungspflicht en herwin je jouw positie van trusted advisor. Incasseren door te Belehren. Wij noemen dit intakeoptimalisatie.
Bewaar de ingevulde checklist. Je kunt later aan de (tucht)rechtsprekende instanties laten zien wat je hebt besproken en waarom je tot welke conclusies bent gekomen.
Natuurlijk bespreek je geen dingen waarvan je zeker weet dat die niet van toepassing zijn: stemrechtloze aandelen in een 100% concernvennootschap (SPE) bijvoorbeeld. Of de vraag of de OR heeft geadviseerd als de bakkerszaak van om de hoek met 3 personeelsleden bij jou komt.
Kijk ook naar onze andere FAQ voor meer handige tips en tools. Veel succes!