Maandag 29 januari 2018
Door digitalisering en automatisering, door enorme werkdruk, door het nagenoeg geheel ontbreken van geschillen over de inhoud van de notariële akten en door het uit het oog verliezen van de eigen toegevoegde waarde zoeken veel notarissen naar Die Ene Knop. Die ene knop die je induwt en dat vervolgens het dossier tot aan betaling van de factuur volledig automatisch wordt afgehandeld. Alleen nog even (pro forma) passeren…
We zijn niet heel ver vandaan van het moment dat die ene knop mogelijk is. Door het slim aan elkaar knopen van allerlei databases en slimme vraag en antwoord spellen, wordt het steeds realistischer dat we kunnen volstaan met het drukken op de knop.
Als één en ander zover is dat volstaan kan worden met die ene knop, dan kan je cliënt het helemaal zelf en heeft hij geen notaris meer nodig. En als je er nog wel bij betrokken bent, loop je het risico dat later blijkt dat de zaak toch minder standaard was dan gedacht. Dossiers hebben altijd haast, fouten hebben geduld…
Zorg ervoor dat je jouw cliënt centraal stelt en dat je hem zo goed mogelijk wilt helpen. In dat kader zal het maar zelden voorkomen dat je slechts op één knop hoeft te drukken en dat alles vanzelf gaat. Hoeveel dossiers verlopen echt helemaal volgens het boekje? Ook als je echt goed kijkt en de boel inhoudelijk ook goed wilt dichttimmeren?
Natuurlijk moet je daar waar automatisering het werk kan verlichten en de output kan verbeteren, daarin investeren en dat optuigen. Maar zorg ervoor dat je de positie herwint van trusted advisor. Alleen dan zal er -als straks het drukken op de knop iets is dat buiten de notariële inmenging ook wel lukt- vraag blijven naar jouw expertise en toegevoegde waarde.
Vergelijk: er zijn via internet ontelbare gratis diëten en afslanktips beschikbaar. Toch is het aantal mensen met overgewicht nog nooit zo groot geweest. Mensen willen/kunnen zichzelf niet helpen, onder andere omdat ze denken dat ze speciaal zijn. Ze zoeken daar de hulp van de expert bij. Er is dus hoop!
Laatst sprak ik een notaris die voor haar cliënten om een aantal jaar een apk heeft ingevoerd. Ja dat is echt een hele klus om dat in te voeren en te systematiseren, maar het loont want testamenten en huwelijkse voorwaarden hebben nu eenmaal een beperkte houdbaarheid als het gaat om het verschaffen van een optimale en geschikte regeling. Aandacht geven aan je cliënten. Maatwerk leveren. Als je dit een paar jaar doet, heb je op een gegeven moment geen nieuwe cliënten meer nodig, je hebt meer dan genoeg werk aan het onderhouden van je bestaande cliënten. Denk na over recurring omzet uit bestaande cliënten. Denk na over het herwinnen van de positie van vertrouwensadviseur.